Każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą zobowiązany jest do posiadania regulaminu organizacyjnego, który określa nieuregulowany w ustawie lub statucie, sposób i warunki udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Czy regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego jest obowiązkowy?

Zobowiązany do posiadania regulaminu organizacyjnego jest zarówno podmiot leczniczy we wszystkich formach organizacyjno-prawnych jak i podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach praktyki zawodowej, poza indywidualnymi i specjalistycznymi praktykami lekarskimi, pielęgniarskimi oraz fizjoterapeutów wyłącznie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego, jeżeli w ramach tych praktyk nie jest prowadzona obserwacja pomieszczeń za pomocą wideo monitoringu.

Tym samym też, lekarz prowadzący indywidualną praktykę zawodową zobowiązany jest do posiadania regulaminu organizacyjnego.

Co powinien zawierać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?

Ustawa o działalności leczniczej wymienia minimalny zakres informacji, jaki winien zostać uwzględniony w regulaminie. Regulamin zatem może zawierać także dodatkowe informacje, przykładowo dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych.

W regulaminie organizacyjnym podmiotu wykonującego działalność leczniczą określa się w szczególności:

  1. firmę albo nazwę podmiotu;
  2. cele i zadania podmiotu;
  3. strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
  4. rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  5.  miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych – w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń;
  6.  przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
  7. organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
  8. warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  9. wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
  10. organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  11. wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym;
  12. wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
  13. sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

Gdzie powinien znajdować się regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?

Regulamin organizacyjny powinien być umieszczony w sposób widoczny dla pacjentów. Powinien znajdować się także na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą oraz znajdować się w Biuletynie Informacji Publicznej, jeśli podmiot zobowiązany jest do jego posiadania.

Informacje, które powinny zostać zawarte  w regulaminie widocznym dla pacjentów dotyczą:

  • rodzaju działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • wysokości opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
  • wysokości opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym;
  • wysokości opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością
  • monitoringu pomieszczeń.

Co powinien zawierać regulamin organizacyjny praktyki lekarskiej?

Regulamin organizacyjny dla praktyki zawodowej lekarza bądź lekarza dentysty powinien zawierać:

  • firmę albo nazwę podmiotu;
  • cele i zadania podmiotu;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych – w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością.

Z kolei regulamin organizacyjny podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia ambulatoryjne w sposób oczywisty nie zawiera informacji o wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta.

Co grozi za brak posiadania regulaminu organizacyjnego?

Brak regulaminu organizacyjnego, bądź posiadanie regulaminu nieodpowiadającego ustawowym wymogom skutkować może nałożeniem dla podmiotów, z którymi została zawarta umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych kara umowna przez dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ lub Prezesa Funduszu.

Równocześnie prowadzenie regulaminu organizacyjnego podlegać będzie ocenie organu prowadzącego rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie zgodności wykonywanej działalności z przepisami określającymi warunki wykonywania działalności leczniczej, jeśli dojdzie do kontroli podmiotu. W razie uchybień, organ wyda zalecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i określi termin ich wykonania.

Jeśli jesteś na etapie zakładania gabinetu lekarskiego, na pewno zainteresuje Cię wpis jak założyć gabinet lekarski – wymagania dla gabinetu lekarskiego.

 

 

Kontakt

Kancelaria Adwokacka
Adwokat Dominika Miśkiewicz

adwokat adres

ul. Piotrkowska 116 lok. 53
90-006 Łódź

NIP. 771 277 0146
REGON: 380621621

adwokat konto

86 1870 1045 2078 1066 1910 0001

rachunek bankowy Nest Bank