Leasing sprzętu medycznego pozwala na korzystanie i ewentualne nabycie środków trwałych bez jednoczesnej potrzeby ponoszenia wysokich kosztów związanych z zakupem sprzętu. Prawo do korzystania z powierzonego mienia odbywa się na określony umową czas – w zamian za uiszczanie przez leasingobiorcę określonych rat. Autoklawy, unity czy piaskarki to jedne ze sprzętów medycznych niezbędnych w gabinecie dentystycznym, które mogą być przedmiotem leasingu.

Jaki wybrać leasing sprzętu medycznego dla lekarza?

Wyróżnić możemy dwa rodzaje leasingu: :
          ● leasing operacyjny

● oraz leasing finansowy
przy czym choć obie formy leasingu stanowią umowę cywilnoprawną – wywierają różne skutki na gruncie przepisów prawa podatkowego.

Na czym polega leasing medyczny?

Zgodnie z definicją zawartą w art. 7091 kodeksu cywilnego, przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Innymi słowy – leasingodawca (zwany zamiennie finansującym) dokonuje zakupu określonego sprzętu medycznego, który następnie oddaje do używania przez określony umową czas leasingobiorcy zobowiązanemu do uiszczania comiesięcznych rat. Tym samym też strony określają dokładnie w umowie jaki sprzęt, o jakich parametrach i za jaką cenę zostanie nabyty, a wszelkie odstępstwa w tym przedmiocie obciążać będą finansującego, nie dając mu przykładowo możliwości podwyższenia rat leasingowych w przypadku wyższej ceny zakupionego sprzętu, chyba że przepisy umowy stanowią odmiennie.

Usterka leasingowanego sprzętu – co robić?

W przypadku usterek sprzętu, z chwilą zawarcia przez finansującego umowy ze zbywcą z mocy ustawy przechodzą na korzystającego uprawnienia z tytułu wad rzeczy przysługujące finansującemu względem zbywcy, z wyjątkiem uprawnienia odstąpienia przez finansującego od umowy ze zbywcą. Przejście uprawnień na korzystającego, powoduje, że może on kierować wszelkie roszczenia z tytułu rękojmi wprost do zbywcy rzeczy.

Równocześnie skorzystanie przez korzystającego z uprawnień związanych z rękojmią nie wpływa na jego obowiązki wynikające z umowy leasingu, chyba że finansujący odstąpi od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy. Nie może on w szczególności żądać zwolnienia z obowiązku zapłaty rat za czas, gdy nie używał rzeczy.

Korzystający nie ma natomiast możliwości odstąpienia od umowy ze zbywcą. Jednocześnie może on żądać odstąpienia przez finansującego od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy, jeżeli uprawnienie finansującego do odstąpienia wynika z przepisów prawa lub umowy ze zbywcą. Z kolei bez zgłoszenia żądania przez korzystającego finansujący nie może odstąpić od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy.

W razie odstąpienia przez finansującego od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy, umowa leasingu wygasa. Finansujący może żądać od korzystającego natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i wygaśnięcia umowy leasingu oraz umowy ze zbywcą.

Istnieją także okoliczności, gdy wada fizyczna jak i prawna leasingowanego sprzętu powstała na skutek działania finansującego. Wówczas finansujący odpowiadać będzie w stosunku do korzystającego na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o najmie.

Leasing sprzętu medycznego: operacyjny i finansowy w działalności leczniczej – aspekt podatkowy

Leasing operacyjny zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług objęty jest 23% stawką podatku VAT, który naliczany jest od każdej comiesięcznej raty. Ponadto cała rata leasingowa obejmująca kapitał oraz odsetki jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów leasingobiorcy. W związku z zawarciem umowy leaisngu w tej formie, leasingobiorca zobowiązany zostaje także do uiszczenia tzw. opłaty wstępnej, którą może także „wrzucić w koszty”.

W przypadku leasingu operacyjnego, jedynie firma leasingowa może dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Leasing finansowy, w przeciwieństwie do operacyjnego traktowany jest nie jako świadczenie usług, lecz dostawa towarów. Tym samym dostawa wyrobów medycznych w postaci sprzętu dentystycznego podlegać będzie opodatkowaniu 8% podatkiem VAT. VAT płatny jest jednorazowo wraz z pierwszą ratą leasingu.

W zakresie podatku dochodowego, w koszty podatkowe zaliczane są jedynie odsetki od raty leasingowej. Leasingobiorca ma również możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych, także w formie przyspieszonej.

Który leasing urządzeń medycznych wybrać?

Decyzja, którą z form leasingu wybrać wymaga oczywiście finansowej analizy. W przypadku lekarzy będących płatnikami podatku VAT – korzystniejszy wydaje się leasing operacyjny z uwagi na możliwość odliczania comiesięcznego VAT-u oraz zaliczania całej raty leasingowej w koszty uzyskania przychodów.

jeśli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu

Kancelaria Adwokacka
Adwokat Dominika Miśkiewicz